Uddannelser der gør forskel

Vil du have flere redskaber i din værktøjskasse, så du kan højne din faglighed og gøre en endnu større forskel for patienter og borgere ved at skabe markante forbedringer i sundhedsvæsenet? Brænder du for at forbedre patientsikkerheden, ligesom vi gør, så lad os hjælpe hinanden!

Vi hjælper dig med at få redskaberne, så dit arbejde bliver smartere, mere systematisk og databaseret. Og du hjælper os ved at bruge dine nyvundne evner i dit allerede gode arbejde.

PS! udbyder følgende uddannelser, som du kan læse mere om længere nede på siden:

Forbedringsagentuddannelsen

Som forbedringsagent kan du iværksætte og lede ambitiøst forbedringsarbejde, der kan føre til markante forbedringer i sundhedsvæsenet.

Uddannelsen optager klinikere/fagfolk og kvalitets- og patientsikkerhedsfolk, som i dag arbejder med og leder forbedringsarbejde i praksis.

 

Forbedringscoachuddannelsen

Med uddannelsen som forbedringscoach kan du coache forbedringsteams i at udvikle, afprøve og implementere forbedringsideer.

Uddannelsen til Forbedringscoach henvender sig til tidligere deltagere på Forbedringsagentuddannelsen og til andre med tilsvarende niveau af viden, forståelse og færdigheder inden for forbedringsvidenskab.

Kursus i Funktionel Resonans Analyse Model (FRAM)

Kurset i FRAM er til dig, der enten er medarbejder og leder i sundhedsvæsenet, og som ønsker at forstå, hvorfor utilsigtede hændelser kan ske, selvom der ikke er sket en fejl, og hvordan arbejdet kan understøttes, så endnu flere ting går godt.

Målgruppen er eks. riskmanagers, risikomanagere, risikoansvarlige, kvalitetskoordinatorer, konsulenter, ledere og klinisk personale, der arbejder med at øge patientsikkerheden i de daglige rutiner.

Kursus i håndtering af flow i sundhedsvæsenet

Arbejder du med at tilrettelægge udredning og behandling i sundhedsvæsenet, og har du brug for viden og værktøjer til at reducere ventetid og optimere flowet? Så er kursuset i håndtering af flow i sundhedsvæsenet noget for dig.

Flow handler om at skabe sikre og sammenhængende forløb uden unødig ventetid, med udgangspunkt i de eksisterende flowtilgange, flowteorier og flowredskaber.

Kursus i Forbedringsledelse

Kurset i forbedringsledelse er for dig, som er mellem- eller teamleder, og som står i spidsen for kvalitets- og forbedringsarbejde tæt på patienten og borgeren.

Mellemledere, som har ledelses- og personaleansvar i frontlinjen, har en særlig vigtig rolle for at drive forbedringer. For at få succes med forbedringsarbejde, er der brug for at opbygge tilstrækkelige kompetencer og viden om forbedringsmetoden til at gennemføre forbedringsarbejde i praksis. Det får du på dette kursus.

Kend din kvalitet og sæt den i system – Fremtidens kvalitetsorganisation på social- og sundhedsområdet

Kompetenceforløbet er for dig som arbejder som driftsleder eller konsulent, som leder kvalitets- og forbedringsarbejde på social- og sundhedsområdet. Fx sektionsledere, afdelingsledere, områdeledere samt chefkonsulenter, specialkonsulenter, sundhedsfaglige konsulenter og risikomanagere.

Kompetenceforløbet ruster dig til at se hele vejen rundt, når du og din organisation arbejder systematisk med kvalitets- og forbedringsarbejde lige fra planlægning og forbedringsarbejde til kontrol.

Billede

Advisory Board for uddannelser

For at fastholde det høje niveau i vores uddannelser og udbygge porteføljen, får vi rådgivning og input fra et unikt sammensat Advisory Board.

Det gør vi, så vi fortsat bidrager til at opbygge kapacitet i forbedringsmetoder og styrke kompetencer til at forbedre patientsikkerhed og kvalitet i sundhedsvæsenet og tilgrænsende sektorer.

Mere om Advisory Boardet og dets medlemmer

"Tusind tak for jeres virkeligt gode undervisning – den virker så godt på mig, fordi I forstår at trække principperne og pointerne ud ad noget, der ellers kunne være kompliceret og datatungt."

 

– Tina Fischer, chefkonsulent og tidl. deltager på flow-kurset

FRAM fjerner skyld og skam fra patientsikkerhedsanalysen

Der er store fordele ved Funktionel Resonans Analyse Metode (FRAM), og analysemetoden er et godt supplement til andre patientsikkerhedsanalyser mener risikomanager Anne Birgitte Gisselbæk.

Hun deltog sammen med en gruppe kolleger i FRAM-kurset sidste forår, og hun selv og kollegerne fra de kliniske afdelinger har siden brugt metoden og opnået erfaringer.

 

Antagelser skaber ikke forbedringer

Susanne Lund er afdelingssygeplejerske på Kardiologisk afdeling på Slagelse Sygehus (tidligere Næstved). Hun har brugt sin uddannelse som forbedringsagent til at gennemføre mærkbare forbedringer i kvaliteten.

”Jeg lærte hurtigt, at hvis man bruger antagelser til at skabe forandring, rykker man ikke ved noget. Men når man bruger data, kan man virkelig skabe forbedringer,” siger Susanne Lund.

 

Gratis e-læring med verdenskendte eksperter

Open School er et e-læringsprogram om patientsikkerhed, kvalitetsudvikling, datadrevet forbedringsarbejde og ledelse. Programmet er udviklet af den amerikanske organisation Institute for Healthcare Improvement. IHI. Verdenskendte kapaciteter som Don Berwick og Lucian Leape er blandt underviserne.

Open School stilles til rådighed i samarbejde mellem Danske Regioner og Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Licenserne til Open School finansieres af Danske Regioner.

Alle med tilknytning til sundhedsvæsenet kan gratis benytte tilbuddet.

Sådan får du adgang

"I have not failed... ...10.000 times. I found 10.000 ways not to do it! Uddannelsen har givet mig den viden og forståelse, der skal til i forhold til at vælge, igangsætte, implementere og fastholde nye fremtidige projekter."

 

– Sarah Bodekær Hansen, specialsygeplejerske og forbedringsagent

Virtuelle kurser om Forbedringsmodellen

Den grundlæggende metode for forbedringsarbejdet er forbedringsmodellen. Med den udvikler, afprøver, tilpasser og implementerer personalet – i den daglige kontakt med borgerne – idéer til mere systematiske arbejdsgange, der sikrer, at borgerne får den rette behandling hver gang.

Med de to virtuelle kurser nedenfor om Forbedringsmodellen kan du allerede nu få flere redskaber i din forbedrings-værktøjskasse. Med kurserne får du hjælp til at opbygge dine kompetencer og dit kendskab til forbedringsmetoder og på den måde kan du understøtte det lokale forbedringsarbejde.

Billede

E-læring til dig i en region

Kurset består af syv lektioner, hvor du bliver introduceret til Forbedringsmodellen. Forud for hver lektion kan du afprøve din viden i en quiz. Det tager som udgangspunkt mellem 20 og 30 minutter at gennemføre hver lektion.

E-læringskurset henvender sig til alle således, at alle medarbejdere har mulighed for at få kendskab til de grundlæggende principper bag forbedringsmodellen og kan deltage i det kliniknære forbedringsarbejde.

Find e-læringskurset her

E-læringsforløb til dig i en kommune

Gennem e-læringsforløbet får du en grundlæggende viden og forståelse for Forbedringsmodellens opbygning og de tilhørende metoder igennem 6 moduler. Modulerne er sat sammen af en blanding af tekst, tale, illustrationer og korte film, der knytter sig til den kommunale praksis.

Kurset er adaptivt, hvilket betyder, at indholdet i kurset løbende tilpasser sig den enkelte kursists niveau. Systemet kan derfor også lave et tilpasset genopfriskningsmodul ud fra de områder, man ikke føler sig sikker i.

Find e-læringsforløbet her

Vibeke Rischel

Vicedirektør / Head of Healthcare Improvement

Strategisk forbedringsledelse- og kundskab, patientsikkerhed, uddannelse og kapacitetsopbygning, int. samarbejde

T

(+45) 23370517

Læs mere her