Den gode samtale når noget går galt i sundhedsvæsenet
Når noget går galt i sundhedsvæsenet, kan der være brug for, at den sundhedsprofessionelle og borgeren/patient/pårørende får taget en samtale om det. Det er vigtigt, når der er sket en utilsigtet hændelse. Det er også vigtigt, når borgeren har oplevet misforståelser eller mindre fejl, som borgeren har brug for at få talt om.
Sundhedsvæsenet er i denne sammenhæng defineret som både hospitaler og sundhedsydelser efter sundhedsloven i kommunerne. I kommunerne kan det også være hjemmeplejen, der opdager eller får besked af borgerne, når noget er gået galt. Her er det ligeledes vigtigt med en procedure for, hvordan de kan støtte borgeren, hvad de kan sige og gøre i situationen, og hvem de kan tage kontakt til for at sikre handling og opfølgning med borgeren.
På denne side kan du som sundhedsprofessionel finde materialer til fokus, læring og håndtering af den gode samtale, når noget er gået galt i sundhedsvæsenet.
Som borger kan du finde en spørgeguide med inspiration til, hvad du kan spørge om, og hvordan du kan give udtryk for din bekymring, hvis du har oplevet, at noget er gået galt i dit forløb.