SMS-forløbet giver over to uger sms’er cirka hver anden dag med gode råd og forslag til emner, det kan være en hjælp for pårørende og patient at afklare med hinanden.

telefon-nyhed

Nyt redskab skal støtte pårørende

Når sygdommen rammer, vil ikke kun den ramte men også de pårørende som regel opleve at blive slået ud af kurs. Hvordan skal man agere og hvilken hjælp kan man være? Det kan være en hjælp for pårørende at vende den type spørgsmål med den syge, så man får talt om, hvordan man kan håndtere situationen – og får talt om forventninger og ønsker til hinanden. Et nyt redskab skal støtte pårørende og inspirere til at tage nogle af de vigtige samtaler med hinanden.

Redskabet er udviklet som et SMS-forløbet henvendt til pårørende, der står i en situation, hvor de hjælper og støtter når en af deres nærmeste er blevet syg. Sms-forløbet giver over to uger sms’er cirka hver anden dag med gode råd og forslag til emner, det kan være en hjælp for pårørende og patient at afklare med hinanden. Forløbet har fokus på emner, som kan være relevante på tværs af forskellige sygdomssituationer. Emnerne i forløbet handler om:

 

  • At stille spørgsmål til hinanden for at afklare forventninger og gøre den svære tid lidt nemmere
  • At forberede sig inden samtaler eller undersøgelser i sundhedsvæsenet
  • At spørge om hjælp fra familie og venner for at få dagligdagen til at fungere bedst muligt
  • At møde sundhedspersonalt så man bedst muligt kan skabe et godt samarbejde
  • At tale sammen om de svære emner og dele tanker og frustrationer med hinanden

 

Indholdet til redskabet er udviklet på baggrund af en række kvalitative enkeltinterview og fokusgruppeinterview, hvor både patienter, pårørende og personale har deltaget. Redskabet er udviklet som en del af kampagnen “Hej Pårørende – Godt du er der”, der er en del af Hej Sundhedsvæsen, som TrygFonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed står bag.

Pårørende kan melde sig til forløbet ved at sende en sms med teksten HEJ P til 1999. Sundhedsprofessionelle, der ønsker at henvise pårørende til redskabet, kan downloade et postkort, der omtaler redskabet. Hvis du som sundhedsprofessionel ønsker at høre mere, kontakt Ove Gaardboe, overlæge og projektleder for Hej Sundhedsvæsen.

Spørgeguiden Godt du spør’ kan også være en hjælp for pårørende, der ønsker at forberede sig enten alene eller sammen med patienten, på møder med sundhedsvæsenet. Hent spørgeguiden her.