Solsidecentret, Nibe
På Solsidecentret i Nibe er der 83 beboere, hvoraf lidt under halvdelen har en demensdiagnose. Der er 70 medarbejdere. Ledelse og medarbejdere ønsker, at arbejdsgange og procedurer omkring samtaler om den sidste tid og behandlingsniveauet skærpes, selv om man egentlig mener, man næsten altid får gjort det rigtige, når situationerne opstår.
Efter en workshop med personalerepræsentanter fra alle afsnit på Solsidecentret og et efterfølgende arbejdsmøde med den lokale og den kommunale ledelse blev der lavet et indsatsdiagram, og der blev prioriteret en række indsatser, hvoraf nedennævnte er de centrale.
Lægesamarbejdet og Aalborgmodellen
Der har tidligere været samarbejde med mange forskellige læger – dog mest fra det lokale lægehus i Nibe – og lægerne har haft mange forskellige holdninger til, hvornår og hvordan man skal forholde sig til behandlingsniveauet og journalnotater herom.
Gennem længere tid er samarbejdet koncentreret omkring en enkelt læge fra lægehuset, der er blevet plejehjemslæge. Den første plejehjemslæge, Helle Skou, var samtidig som repræsentant for PLO med til at udarbejde “Aalborgmodellen” – en samarbejdsmodel for plejepersonale på plejecentre og praktiserende læger i Aalborg Kommune, som i høj grad baserer sig på en tilsvarende model fra Frederiksberg Kommune.
Modellen blev lanceret i foråret 2018, og allerede nu er modellen nærmest 100 % implementeret mellem lægehuset og Solsidecentret i Nibe til stor tilfredshed fra begge sider.
Systematik i forløbet
Generelt om indsatsen på Solsidecentret kan man sige, at der hen over det sidste år primært er blevet arbejdet med at sikre systematik og dermed generelt kendskab til og holdbarhed i arbejdsgangene.
Fx gør man nu rutinemæssigt beboere og pårørende opmærksomme på, at man ved indflytningssamtalen blandt andet gerne vil tale om eventuelle ønsker til den sidste levetid, og herunder om der er udfærdiget et livs- eller behandlingstestamente. Ved den rutinemæssige lægesamtale, der afholdes 1-2 måneder efter ind-flytningen, er behandlingsniveau også en del af det, der tales om.
I øvrigt afholdes rutinemæssigt medicingennemgange hvert andet år, og her tages emnet også altid op.
De pårørende inviteres – hvis beboeren ønsker det – med til alle denne slags samtaler, og beboerens faste kontaktperson blandt personalet følger beboeren til alle samtaler.
Der er således en høj grad af systematik, og den er styrket hen over projektperioden. Senest har man udfærdiget et pixi-materiale, der beskriver, hvordan man forholder sig under den allersidste tid, fra beboeren træder ind i en terminal fase og til efter døden. I pixi-materialet findes der også refleksionsspørgsmål til de medarbejdere, der har været omkring borgeren i den sidste tid. Ledelsen vil systematisk følge op, så medarbejderne har mulighed for at dele refleksionerne.
Desuden har Solsidecentret en proceduremappe, som indeholder materiale til medarbejderne med henblik på at sikre, at alle opgaver omkring et dødsfald bliver udført.
Styr på juraen
Herudover var der som alle andre steder i projektet et udtalt behov for en mere sikker udlægning og forståelse af juraen på området.
Udbredelse til de andre plejecentre
I Aalborg Kommune er der en lang tradition for at arbejde systematisk med forbedringsprojekter, og derfor har man også i projektperioden knyttet en medarbejder fra kvalitetsafdelingen til projektet.
Kommunen arbejder systematisk med, at landvindinger ét sted skal spredes til andre tilsvarende enheder i kommunen.
Derfor planlægges møder, hvor resultaterne fra Nibe præsenteres for de øvrige plejecentre, og muligvis møder hvor andre plejehjemslæger orienteres om den succesfulde implementering af Aalborgmodellen i Nibe.