Bliv rustet til det fremtidige arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i kommunerne.
Få konkrete værktøjer, som skaber forbedringer for borgerne.
Oplev Christian von Plessen og mange flere.
Tilmeld dig #Primaer18
Et nyt perspektiv på patientsikkerhed åbner sig, når man – i stedet for kun at fokusere på fejl – også begynder at kigge på alt det, der lykkes i dagligdagen. Det kan man høre mere om på årets primærsektorkonference, Session A ”Sikkerhed II, en ny tilgang til arbejdet med kvalitet og borgersikkerhed”.
Mød Christian von Plessen til Primærsektorkonferencen
– Patientsikkerheden har traditionelt altid kigget på det, der går galt i sundhedsvæsenet. Der er fokus på utilsigtede hændelser og kerneårsagsanalyser. Det har vi lært meget af. Men det går også lidt i ring. Hvis vi vil videre, må vi prøve noget nyt, siger Christian von Plessen, der er leder af Center for Kvalitet i Region Syddanmark og moderator for sessionen.
– Hvis nu vi var lige så omhyggelige med at undersøge forholdene omkring alle de ting, der går godt i dagligdagen. Så åbner der sig et nyt perspektiv.
Center for Kvalitet har i en årrække arbejdet med ”Sikkerhed II”, blandt andet i samarbejdet med Erik Hollnagel, der er professor i patientsikkerhed. Det nye perspektiv er relevant ikke bare for patientsikkerhed, men også for forbedringer i relation til f.eks. effektivitet og samarbejde.
Vibeke Rischels blog om det nye patientsikkerhedsbegreb
Ved Session A vil Center for Kvalitet introducere metoden FRAM (Functional Resonance Analysis Method), som er beregnet til at analysere arbejdsgange.
– I FRAM beder man medarbejderne om at beskrive, hvad de normalt gør. Metoden har en respekt for det normale, dvs. de arbejdsgange, der plejer at give et godt resultat. Modsat en kerneårsagsanalyse, hvor man fokuserer på at finde årsagerne til det som gik galt, siger Christian von Plessen.
Sikkerhed II handler også om, hvordan man kan indrette sit system, så det bliver bedst muligt rustet til at reagere hensigtsmæssigt ikke bare i rutinesituationer, men også når der sker noget uventet. Det handler om at indarbejde ”resiliens” (modstandsdygtighed). Resiliens kan fx fremmes ved at øge medarbejdernes psykologiske sikkerhed.
– Hvis man føler sig tryg i et team, opstår der mulighed for en tillidsfuld dialog, og det er med til at øge chancerne for, at teamet reagerer hensigtsmæssigt i uforudsete situationer, siger Christian von Plessen.
13. september 2018
Nyheder